QDF – Query Deserves Freshness bij de ballen grijpen

- SEO. read

12 nov

Save or share

QDF, je hebt er ongetwijfeld al van gehoord? Query Deserves Freshness. Een mondvol. Het bestond eigenlijk al een tijd. Nu kreeg het alleen een naam, meer niet. Is het belangrijk? Ja zeker. Voor alle sites? Nope! Laat je niet misleiden. Tijd om er even in te duiken en jou op weg te helpen om tijd te investeren in wat écht werkt.

Wat is QDF?

QDF werd het eerst vermeld een tijdje geleden in een artikel in de New York Times, meer bepaald in 2009. QDF is de afkorting voor Query Deserves Freshness. Dat betekent dat zoekopdrachten nood hebben aan verse content. Nieuw voer. “Vers van de pers”-artikeltjes.

Het bleek eerst een gerucht te zijn tot Matt Cutts (head van het Google web spam team – die trouwens al die video’s doet) het bevestigde in één van z’n Webmaster Video’s.

Ik kan je alvast aanraden je te abonneren op hun kanaal.

Is nieuwe content belangrijk?

In principe kan je deze vraag anders stellen: “Is deze nieuwe content belangrijker voor zoekmachines dan voor consumers?”
Wel, … beiden. Het is logische dat nieuwe content meestal interessanter is dan een oud artikel van enkele jaren geleden. Althans in de meeste gevallen. Het hangt er wat van af hoe gevoelig jouw business en de daarmee overeenstemmende zoekopdrachten gevoelig zijn aan nieuws gerelateerde feiten.

Laten we het even opbreken in de verschillende segmenten

1. Nieuws gevoelige businesses

Het type website spreekt voor zich. Nieuws = tijdsgebonden en dus moet je daar op inspelen. Je wil dus, als je in zo’n categorie zit tenminste, inspelen op nieuwtjes vers van de pers, liefst nog vooraleer kranten ze oppikken. Meestal zijn krant snel, maar zelfs jij kan het nog sneller doen.

Je moet Twitter eens in de gaten houden. Als er iets passeert die nieuwswaardig is en mensen beginnen te vragen waar ze meer info kunnen vinden, zal je al snel zien dat ze verwijzen naar “nog niet eens in het nieuws”. Daar kan jij je slag slaan en snel iets verzamelen. De kans dat je dan omhoog schiet in de rankings is heel groot. Concurrentie is er dan nog niet en jij krijgt veel verkeer.

Simpel? Zeker niet. Dit vergt een grote en vooral snelle inspanning.

2. Nieuws ongevoelige businesses

Nieuws ongevoelige sites zijn iets gemakkelijker. Je hoeft niet constant nieuwe content te voorzien. Je kan je content laten rijpen.
Voorbeeld: een site met recepten. Daar kan je inspelen op de klassieke gerechten die iedereen wel eet. Veel verandert er niet en dus kan je focussen op blijvende content, ook wel evergreen content genoemd.

Meestal zijn deze sites gericht op waarde en specifieke intentie qua zoekopdrachten.

Fatigue (in search)

Bon, los van het feit er veel nieuw stuff te vertellen is in je bizz of niet, er heerst ook zoiets als Fatigue bij gebruikers.

Als ze telkens dezelfde (slechte) content zien terugkeren voor een bepaalde onderwerp,  dan hebben ze dat wel gezien. Ze houden het voor bekeken. Fatigue dus.

Dat wil je dus vermijden en dus wil je terug investeren in nieuwe content om toch aantrekkelijk te blijven.
Een ideale combinatie is natuurlijk een stukje nieuwe dingen en veranderingen meepikken in je blog (dat steek je best in je blog als het datum gerelateerd is) en investeer in evergreen content.

Voorbeeld van de recepten site:

  • Nieuws: speel in op seizoensgroeten en lanceer een nieuw recept
  • Evergreen content: zet de traditionele gerechten in deze tijd van het jaar in de spotlights (via blog, wedstrijd, social media, …)

Een test met nieuws ongevoelige content

Aangezien ik al een tijdje geleden een test had gedaan na de Google Caffeïne update met een ritme van 3x per week bloggen, leek het me interessant het eens open te trekken over een langere periode.

Wat gedaan?

Op een nieuws ongevoelige site (althans, ik post er niets gefocust op nieuws gerelateerde items), lieten we even het bloggen voor wat het was. De site is een artikel site waarbij we de datum uit het wordpress theme hebben gehaald. Wat dus zoveel wil zeggen dat Google geen datum kan terugvinden per post en dit dus standaard content is, zoals je een gewone pagina op een site zou laten indexeren.

De resultaten spreken voor zich in onderstaande screenshot.
Minder posten = minder bezoekers.

Let wel op, ongetwijfeld heeft de algemene trend in de categorie van de site er wel iets mee te maken, maar toch. Bij het opnieuw actief posten gaan we tegen de trend in.

Query Deserves Freshness

QDF bij de ballen grijpen

ballen

Eerst en vooral moet je opmaken welke doelgroep je wenst te kiezen. Ongetwijfeld haal je meer bezoekers binnen op korte termijn met een nieuws gerelateerde website, maar dat is zeer intensief. Wil je het eerder rustig aan doen en investeren in degelijke en goed onderzochte topics en daarover schrijven? Dan richt je je op de lange termijn en ga je voor evergreen content.

Je kan altijd beiden combineren. Dat is nog steeds de beste optie.
Ongeacht welke type content je gebruikt kan je ook steeds zelf je eigen Google Analytics data raadplegen om je content kalender op te stellen (Post in Engels). Je gaat dan inspelen op specifieke noden van mensen wanneer ze die antwoorden precies opzoeken.

Even screenshot erbij nemen van een lange termijn projectje:

Trend Google Analytics - QDF

Hier is duidelijk te zien dat de piekmaanden nét voor en nét na de winter zijn. Dat betekent dat er twee zaken op het programma moeten staan:

  1. De wintermaanden actiever bespelen
  2. De zwakkere maanden met speciale nieuwtjes of acties uit de hoek te komen (en misschien al wat voorbereiden voor de komende maanden)
Om je een ideetje te geven. Deze site staat dus nu anderhalf jaar live en kreeg reeds zo’n +25.000 bezoekers over de vloer met slechts enkele uren per week erin te investeren waarvan het opzetten van het systeem het meeste werk was.
Momenteel spenderen we slechts 1u max per week aan deze site en ontvangen gemiddeld zo’n 3.000 bezoekers per maand zonder enige focus op rankings. We schrijven gewoon wat artikeltjes die mensen écht interesseren.

TL;DR – QDF is niet de heilige graal

  • Je hoeft niet te focussen op puur nieuws, tenzij dat de core is van je site of doelgroep natuulijk
  • Kies een stuk van beiden: vaste content (remember: recept in deze tijd van het jaar) + nieuw (testje met extra ingrediënten)
  • Investeer liever in content waar mensen regelmatig op naar zoek zijn, want op lange termijn levert je dat meer waarde op (herkenning, word of mouth, netwerken, linken, guest posts, …)
  • Graaf in je eigen data om je volgende topics te kiezen (tip: doe wat research op fora en q&a sites als je een specifiek thema wil aanpakken > geeft je inzichten in noden van mensen)

Wat ook belangrijk is, evergreen content laat je links earnen.

Bedankt om tot het einde te lezen

Zodra er een nieuwe post is, in je inbox?


Ik wil enkel bepaalde topics ontvangen


Meer van dit?

In de categorie SEO vind je nog veel meer!
Liever in alle posts graven? Dat kan ook.




Een reactie plaatsen