Google Analytics asynchronous tracking code

- Web Analytics. read

12 jul

Save or share

Een tijdje geleden kondigde Google hun asynchrone Google Analytics code aan. Ok, niets bijzonders denk je dan? True, maar de voordelen zijn er wel. Niet alleen de snelheid van het inladen komt je website ten goede maar het meten gaat ietsje beter. Beter is hier misschien nogal vaag. Beter as in “minder verlies” is beter uitgedrukt.

Brave burgers zoals we allemaal zijn, nemen we dit graag aan van een grote zoekgigant maar is dit wel waar? Ik wou het even testen. Ik was al een tijdje op zoek naar iets om de snelheid van webpagina’s te meten met Google Analytics maar nu deed de kans zich ook voor deze test uit te breiden en deze te gebruiken om die asynchrone code effectief eens te testen. Is het dan echt zo dat bepaalde bezoeken misschien verloren gaan? Zijn er mensen die door de mazen van het net glippen door de oude GA code? Tijd voor een test.

  1. Inlaad snelheid meten met Google Analytics
  2. Hoe te werk gaan om snelheid van je website te meten
  3. Laadtijd en render tijd opmeten van browsers
  4. Conclusie Google Analytics asynchrone code

Inlaad snelheid meten van je website met Google Analytics

Ik was al een tijdje aan het prutsen met een GA code en het lukte maar niet om de snelheid te meten van mijn webpagina’s. Beetje vervelend. Ik kwam er echt zot van maar toen ik plots een tweet zag passeren met een interessante link vond ik de oplossing. Dankzij André Scholten heb ik dan toch de snelheid van het inladen van mijn website kunnen meten via Google Analytics.

Veel woorden ga ik er niet aan vuil maken. André verdient hiervoor de credits. Tnx for sharing trouwens!

Na het invoegen van de code (op een nieuw profiel!!!) dacht ik bij mezelf “wat nu? ik meet de snelheid en wat nu?”. Tijd om eens een test te doen met een lege pagina om die Google Analytics asynchrone code eens te testen.

Hoe ging ik te werk?

Als je de snelheid van je pagina’s wil meten, plaats je de code best onderaan. In principe meet je dan de totale laadtijd zoals de surfer die ervaart op jouw website. De oude code (de niet asynchrone code dus) van Google Analytics staat ook onderaan de pagina en meet dus ook na het volledig inladen van de pagina. Google gaf aan dat dit wel eens zou kunnen resulteren in het verlies van users aangezien niet iedereen de volledige pagina laat inladen. Ok, reële stelling lijkt me.

Bon, … wat ik dus deed is nog een 2e tijdsmeting aan de pagina toevoegen zodat ik 2 zaken kon opmeten, namelijk de render tijd (de tijd die de browser/server nodig heeft de pagina ‘op te maken’) en de laadtijd (de tijd die nodig is voor het volledig inladen van de pagina). Zo kon ik 2 zaken meten :

  1. Hoeveel de effectieve laadtijd van de content bedroeg (laadtijd – render tijd)
  2. Welke browser de snelste is

Door deze 2 zaken te meten kan ik je nu al met zekerheid zeggen dat de Google Asynchronous code een win situatie is.

Laadtijd en render tijd per browser via Google Analytics

Benodigdheden:

  • een test pagina (in dit geval een lege om puur te meten)
  • de asynschrone GA code
  • enkele mobiele users die ff wilden surfen om ook mobiele browsers te testen (merci @VicRau & @DannyVerhoeven)
GA code asynchroon

Snelheid meten met Google Analytics asynchrone code

Er zijn onmiddellijk enkele zaken die mij opvallen, vreemde zaken vooral!

  1. Ondanks overal te horen dat Chrome de snelste zou moeten zijn, is IE de snelste (die een lege pagina kan inladen)
  2. Safari blijkt de traagste te zijn, Firefox is een stukje sneller en Chrome nog ietsje sneller dan Firefox
  3. Bij de mobiele browsers is Opera Mini die er met kop en schouder bovenuit steekt
  4. Slechts 1 browser de rendertijd én de tijdsmeting opmeet (dus het renderen en volledig laden van de pagina)

Die laatst is vooral héél interessant! Ondanks het integreren van de asynchrone code blijkt Google Chrome de enige te zijn die de volledig meting tot een goed einde brengt. Vreemd hé? Houden ze daar misschien rekening mee?

Je zou kunnen speculeren dat Chrome trager inlaadt maar dat is niet het geval. Chrome laadt sneller in dan Safari en Firefox dus die moeten de totale meting dan toch ook kunnen doen? Beetje vreemd, moet ik misschien nog eens verder uitspitten.

Conclusie asynchroon meten

Wat er wel kan uit besloten worden is dat zo goed als iedere browser, zélfs met de asynchrone code, ook een serieuze steek laat vallen op een lege pagina. Die asynchrone code staat nu in de head van de pagina en meet dus eerder of er een bezoeker langs komt op de pagina dan de oude code. Ok, dat klopt, het aantal bezoekers klopt, maar de metingen zijn niet goed uitgevoerd.

In principe wil dit dus zeggen dat een browser zo snel een pagina (een lege hé) kan inladen en een deel van de meting niet kan uitvoeren. Dankzij die asynchrone code heb ik de render tijd van browser kunnen vastleggen (omdat die al in de head staat) maar met de oude code (op het einde van de pagina) ging dat zeker het geval niet geweest zijn.

Asynchroon? Tip: zeker doen!

Meer testjes in dit genre komen er nog aan.
[topicblocks id="/en/google_analytics" comment="When you publish this post, this WordPress shortcode will display the TopicBlock you created about 'Google Analytics'."]

Bedankt om tot het einde te lezen

Zodra er een nieuwe post is, in je inbox?


Ik wil enkel bepaalde topics ontvangen


Meer van dit?

In de categorie Web Analytics vind je nog veel meer!
Liever in alle posts graven? Dat kan ook.