Impact ‘lees meer’ knop + groter lettertype

- Web Analytics. read

24 mei

Save or share

Ik kreeg van enkele mensen de tips/commentaar dat mijn website nogal onleesbaar was en vol stond met zaken. Vooral die kobbenette (QR code) die in de linkerbovenhoek hing te bengelen en nog wat andere zaken, hebben een andere plaats gekregen. Ook alles een beetje meer above the fold geplaatst, grote ‘lees meer’ knop en een grotere lettertype moesten bijdragen tot een betere website. Nét dat ietsje gebruiksvriendelijker. Heeft dat effect gehad? Wat denk jij?

UX moet je gewoon doen én niet zomaar aannemen wat je leest

Er zijn enkele toppers op de Belgische markt die User Experience goed onder de knie hebben. Een webdesigner of programmeur zal dit misschien één en al quatsch vinden, maar dat is dan natuurlijk ook hun vakgebied niet. Je kan hen dat niet kwalijk nemen. Een webbouwer of programmeur die UX ervaring heeft én nog eens weet wat de pijnpunten voor een website zijn op architecturaal vlak in samenspraak met SEO, … die zijn dun gezaaid.

UX - User Experience

Bon… even ter zake. User Experience, allemaal goed en wel, maar je moet dat gewoon testen. Je zal versteld staan wat je allemaal te weten komt door gewoon even te spelen met je website. Natuurlijk moet je klant en webbouwer willen meespelen in je spelletje want anders heb je er niets aan. Jammer genoeg willen ze eerst bewijzen vooraleer je kan rekenen op hun definitieve ‘JA’. Hélaas werkt het niet zo! Gewoon doen en testen.

Het is altijd leuk om te zien wat het oplevert. De aanpassingen die je doet moeten niet veel zijn. Die kunnen gerust al een grote impact hebben in enkele dagen of weken. Zo heb ik al cases gezien waarbij het contactformulier enkele kleine tweaks kreeg en tot zelfs 10% méér conversie haalde.

Laat ik even mijn eigen aanpassingen hier bespreken, dit over een tijdspanne van 2 weken.

Wat werd er veranderd aan de website?

Enkele kleine zaken werden aangepast:

  • Groter lettertype om de leesbaarheid te verbeteren (vergroot met 2 punt)
  • Een grote lees meer knop onder iedere excerpt op de homepage
  • Alles zo’n 40px omhoog geplaatst zodat er meer boven the fold kwam te staan
  • QR code verplaatst naar rechts, uit de weg dus ;-)

Mits wat CSS aanpassen en wat gesukkel met de knopjes, heeft me dat al bij al 30 minuutjes tijd gekost. Relatief weinig om een website ietsje leesbaarder en aangenamer voor de user te maken. Een webdesigner/webdeveloper zal zo’n 50 euro kosten om die aanpassingen te doen? Nog wel ça va hé? Als de return er natuurlijk is.

Je kan natuurlijk een A/B test instellen, maar daar had ik geen zin (lees: tijd) in.

Data vergelijken in Google Analytics

2 weken vergelijken met elkaar, daar ben ik niet echt geïnteresseerd in voor mijn blog. Wat me wel interesseerde is de impact op de nieuwe bezoekers en de terugkerende bezoekers. Dat lijkt me een leuke oefening om eens te zien wat de impact van de aanpassingen waren.

Eerst even de homepage bekijken:

Data UX test New Users

Data homepage voor Nieuw bezoekers

  • Het aantal paginaweergaves is gestegen, maar dat heeft niets te maken met de aanpassingen. Gewoon wat meer trafiek gekregen via verschillende kanalen. Iets interessantere posts geschreven die op twitter beter werden opgepikt.
  • De tijd op pagina hangt natuurlijk een beetje samen met hoe interessante de excerpts zijn én het groter lettertype dat ietsje meer triggert om effectief die tekst ook te gaan lezen.
  • Het Bouncepercentage is met +20% gezakt. Dat vind ik op zich heel raar aangezien ik verwacht had dat die hoger ging liggen vanwege de duidelijke call-to-action buttons, de ‘lees meer’ knoppen, maar blijkbaar is dat niet zo. Blijven de mensen langer op de homepage omdat die nu visueel aantrekkelijker is? Of gaat de berekening niet op vanwege het verschil in bezoekers op die pagina? Ik laat het in het midden, ik twijfel zelf eerlijk gezegd.
  • Het Uitstappercentage is hier voor mij het belangrijkste. 18% minder mensen die zonder boe of ba de website verlaten. Daar wordt ik dus gelukkig(er) van.
User Experience test - Returning Visitors

Data Google Analytics > Terugkerende bezoekers (excl. feedreaders)

  • Meer paginaweergaves, wat dus terug weer betekent iets meer trafiek gekregen die 2 weken
  • Een vreemde zaak is de tijd op de pagina in combinatie met de bouncerate. Ik had verwacht dat de tijd op de pagina drastisch zou verminderen aangezien de duidelijke call-to-action knoppen uitnodigen verder te klikken, maar zo’n impact had ik niet verwacht. Vreemd genoeg zakt de bouncerate, terwijl die eerder zou moeten omhoog gaan. Ik tast wat in het duister wat er hier speelt. Opvallend is die ene piek in die grafiek waar niet echt aan uit kan of heeft het iets te maken met de tijdelijke data loss van Google Analytics in April die ze nu al terug hebben recht gezet?
  • Uitstappercentage terug gedaald, wat mij blij maakt :)

Verschil in lengte van posts

Over het algemeen, … nja.. neen… ik moet het anders verwoorden. Voor zowel alle pagina’s die terugkerende bezoekers of nieuwe bezoekers hadden, ligt de bouncerate een pak lager. Opvallend is ook dat de kortere en luchtige thema’s het zeer goed doen qua bouncerate. Tot zelfs een winst van 55% minder bouncerate in extreme gevallen, maar dat is een beetje relatief en afhankelijk van het aantal bezoekers. Die data zou nog wat moeten aangedikt worden om definitieve conclusies te trekken uit deze aanpassingen.

Eén ding is zeker: de impact van de aanpassingen is alvast positief onthaald door zowel de nieuwe als de terugkerende bezoeker.

Verschil in type lezer – RSS of via e-mail

Zolang mijn blog al live is, kan iedereen inschrijven op 2 manieren. Dat doe ik omdat ik weet dat bepaalde mensen niet graag via RSS werken (of het niet kennen) en bepaalden nog liever een mailtje in hun inbox krijgen. Feeds die ik absolute wil lezen, ontvang ik (voorlopig nog) ook liever per mail omdat ik die dan effectief zéker wil lezen.

Opvallend is dat ook hier de tijd op de pagina’s is gestegen, vermoedelijk door het grotere lettertype dat ietsje vlotter leest, maar vooral de mensen die via e-mail binnenkomen, blijven wel héél lang. Dat betekent dat zij er tijd voor nemen en niet scrapen of ze gewoon nog een grotere leercurve voor zich hebben. Beiden zijn een optie.

Conclusie

Een groter lettertype, een grotere ‘lees meer’ knop en een iets cleanere website geeft een positief effect. Je moet dus zeker overwegen om dingen aan te passen aan je website in functie van je bezoekers. Er is steeds een zinnetje dat blijft in mijn hoofd spoken als ik dingen aanpas aan eender welke website: “Als jij je website geweldig vind, vanaf dan loopt het allemaal fout”.

Een feit denk ik. Waar wacht je nog op? Testen (met of zonder A/B test)!

Bedankt om tot het einde te lezen

Zodra er een nieuwe post is, in je inbox?


Ik wil enkel bepaalde topics ontvangen


Meer van dit?

In de categorie Web Analytics vind je nog veel meer!
Liever in alle posts graven? Dat kan ook.