Impact ‘lees meer’ knop + groter lettertype

- Web Analytics. read

24 mei

Save or share

Ik kreeg van enkele mensen de tips/commentaar dat mijn website nogal onleesbaar was en vol stond met zaken. Vooral die kobbenette (QR code) die in de linkerbovenhoek hing te bengelen en nog wat andere zaken, hebben een andere plaats gekregen. Ook alles een beetje meer above the fold geplaatst, grote ‘lees meer’ knop en een grotere lettertype moesten bijdragen tot een betere website. Nét dat ietsje gebruiksvriendelijker. Heeft dat effect gehad? Wat denk jij?

UX moet je gewoon doen én niet zomaar aannemen wat je leest

Er zijn enkele toppers op de Belgische markt die User Experience goed onder de knie hebben. Een webdesigner of programmeur zal dit misschien één en al quatsch vinden, maar dat is dan natuurlijk ook hun vakgebied niet. Je kan hen dat niet kwalijk nemen. Een webbouwer of programmeur die UX ervaring heeft én nog eens weet wat de pijnpunten voor een website zijn op architecturaal vlak in samenspraak met SEO, … die zijn dun gezaaid.

UX - User Experience

Bon… even ter zake. User Experience, allemaal goed en wel, maar je moet dat gewoon testen. Je zal versteld staan wat je allemaal te weten komt door gewoon even te spelen met je website. Natuurlijk moet je klant en webbouwer willen meespelen in je spelletje want anders heb je er niets aan. Jammer genoeg willen ze eerst bewijzen vooraleer je kan rekenen op hun definitieve ‘JA’. Hélaas werkt het niet zo! Gewoon doen en testen.

Het is altijd leuk om te zien wat het oplevert. De aanpassingen die je doet moeten niet veel zijn. Die kunnen gerust al een grote impact hebben in enkele dagen of weken. Zo heb ik al cases gezien waarbij het contactformulier enkele kleine tweaks kreeg en tot zelfs 10% méér conversie haalde.

Laat ik even mijn eigen aanpassingen hier bespreken, dit over een tijdspanne van 2 weken.

Wat werd er veranderd aan de website?

Enkele kleine zaken werden aangepast:

  • Groter lettertype om de leesbaarheid te verbeteren (vergroot met 2 punt)
  • Een grote lees meer knop onder iedere excerpt op de homepage
  • Alles zo’n 40px omhoog geplaatst zodat er meer boven the fold kwam te staan
  • QR code verplaatst naar rechts, uit de weg dus ;-)

Mits wat CSS aanpassen en wat gesukkel met de knopjes, heeft me dat al bij al 30 minuutjes tijd gekost. Relatief weinig om een website ietsje leesbaarder en aangenamer voor de user te maken. Een webdesigner/webdeveloper zal zo’n 50 euro kosten om die aanpassingen te doen? Nog wel ça va hé? Als de return er natuurlijk is.

Je kan natuurlijk een A/B test instellen, maar daar had ik geen zin (lees: tijd) in.

Data vergelijken in Google Analytics

2 weken vergelijken met elkaar, daar ben ik niet echt geïnteresseerd in voor mijn blog. Wat me wel interesseerde is de impact op de nieuwe bezoekers en de terugkerende bezoekers. Dat lijkt me een leuke oefening om eens te zien wat de impact van de aanpassingen waren.

Eerst even de homepage bekijken:

Data UX test New Users

Data homepage voor Nieuw bezoekers

  • Het aantal paginaweergaves is gestegen, maar dat heeft niets te maken met de aanpassingen. Gewoon wat meer trafiek gekregen via verschillende kanalen. Iets interessantere posts geschreven die op twitter beter werden opgepikt.
  • De tijd op pagina hangt natuurlijk een beetje samen met hoe interessante de excerpts zijn én het groter lettertype dat ietsje meer triggert om effectief die tekst ook te gaan lezen.
  • Het Bouncepercentage is met +20% gezakt. Dat vind ik op zich heel raar aangezien ik verwacht had dat die hoger ging liggen vanwege de duidelijke call-to-action buttons, de ‘lees meer’ knoppen, maar blijkbaar is dat niet zo. Blijven de mensen langer op de homepage omdat die nu visueel aantrekkelijker is? Of gaat de berekening niet op vanwege het verschil in bezoekers op die pagina? Ik laat het in het midden, ik twijfel zelf eerlijk gezegd.
  • Het Uitstappercentage is hier voor mij het belangrijkste. 18% minder mensen die zonder boe of ba de website verlaten. Daar wordt ik dus gelukkig(er) van.
User Experience test - Returning Visitors

Data Google Analytics > Terugkerende bezoekers (excl. feedreaders)

  • Meer paginaweergaves, wat dus terug weer betekent iets meer trafiek gekregen die 2 weken
  • Een vreemde zaak is de tijd op de pagina in combinatie met de bouncerate. Ik had verwacht dat de tijd op de pagina drastisch zou verminderen aangezien de duidelijke call-to-action knoppen uitnodigen verder te klikken, maar zo’n impact had ik niet verwacht. Vreemd genoeg zakt de bouncerate, terwijl die eerder zou moeten omhoog gaan. Ik tast wat in het duister wat er hier speelt. Opvallend is die ene piek in die grafiek waar niet echt aan uit kan of heeft het iets te maken met de tijdelijke data loss van Google Analytics in April die ze nu al terug hebben recht gezet?
  • Uitstappercentage terug gedaald, wat mij blij maakt :)

Verschil in lengte van posts

Over het algemeen, … nja.. neen… ik moet het anders verwoorden. Voor zowel alle pagina’s die terugkerende bezoekers of nieuwe bezoekers hadden, ligt de bouncerate een pak lager. Opvallend is ook dat de kortere en luchtige thema’s het zeer goed doen qua bouncerate. Tot zelfs een winst van 55% minder bouncerate in extreme gevallen, maar dat is een beetje relatief en afhankelijk van het aantal bezoekers. Die data zou nog wat moeten aangedikt worden om definitieve conclusies te trekken uit deze aanpassingen.

Eén ding is zeker: de impact van de aanpassingen is alvast positief onthaald door zowel de nieuwe als de terugkerende bezoeker.

Verschil in type lezer – RSS of via e-mail

Zolang mijn blog al live is, kan iedereen inschrijven op 2 manieren. Dat doe ik omdat ik weet dat bepaalde mensen niet graag via RSS werken (of het niet kennen) en bepaalden nog liever een mailtje in hun inbox krijgen. Feeds die ik absolute wil lezen, ontvang ik (voorlopig nog) ook liever per mail omdat ik die dan effectief zéker wil lezen.

Opvallend is dat ook hier de tijd op de pagina’s is gestegen, vermoedelijk door het grotere lettertype dat ietsje vlotter leest, maar vooral de mensen die via e-mail binnenkomen, blijven wel héél lang. Dat betekent dat zij er tijd voor nemen en niet scrapen of ze gewoon nog een grotere leercurve voor zich hebben. Beiden zijn een optie.

Conclusie

Een groter lettertype, een grotere ‘lees meer’ knop en een iets cleanere website geeft een positief effect. Je moet dus zeker overwegen om dingen aan te passen aan je website in functie van je bezoekers. Er is steeds een zinnetje dat blijft in mijn hoofd spoken als ik dingen aanpas aan eender welke website: “Als jij je website geweldig vind, vanaf dan loopt het allemaal fout”.

Een feit denk ik. Waar wacht je nog op? Testen (met of zonder A/B test)!

Bedankt om tot het einde te lezen

Zodra er een nieuwe post is, in je inbox?


Ik wil enkel bepaalde topics ontvangen


Meer van dit?

In de categorie Web Analytics vind je nog veel meer!
Liever in alle posts graven? Dat kan ook.




Reeds 11 Reacties op “Impact ‘lees meer’ knop + groter lettertype”

  1. Toon

    Op 24 mei 2011 om 08:07

    Volgens mij verwar je uitstappercentage met bouncepercentage.
    28,57% van de bezoeken aan je homepage zijn via daar binnengekomen en meteen weer weg (bounce). Voor 42,86% van de bezoeken aan je homepage is dat de laatste pagina die bezocht wordt (maar niet noodzakelijk de enige), en da’s dan uitstap (exit).
    Een webdesigner die UX quatsch vindt is niet echt professioneel bezig. Die kan zich best bekeren tot de vrije kunsten, ‘t zal een pak minder frustrerend zijn.
    Voor de rest overigens geheel akkoord: testen, gekoppeld aan meten, is de enige manier om echt te weten wat werkt. Ik zie daar dan ook een pleidooi in voor in-house mensen met kennis van zaken. Dan kan je heel vlot kleine wijzigingen testen en het perspectief op lange termijn bewaren. Ik heb doorheen de jaren zo al een uitgebreide praktijkkennis opgedaan van het online gedrag van kinderen, volwassenen (en dan het verschil tussen leraren en ouders), jongeren,… Verbazend hoeveel misverstanden daar nog over zijn.
    Een van de opvallendste praktijktoetsen: keuzepagina met weinig keuzes (www.klasse.be) zorgt in totaal voor meer doorkliks dan een keuzepagina met veel keuzes (de pagina die vroeger op klasse.be stond, niet meer bereikbaar). Volledigheid loont dus bijlange niet altijd.

    [Reageer op deze comment]

    Dries Bultynck Reply:

    @Toon & @alain, bedankt voor jullie uitgebreide comments. heerlijk! Ik had inderdaad ietsje duidelijker moet omschrijven wat het verschil tussen uitstap en bounce precies is. Daar heb je gelijk in. De 2 zijn inderdaad iets totaal anders. Daar let ik op de volgende keer. Kwam misschien wat verwarrend over.

    Ik vind het vooral vreemd dat bij terugkerende bezoekers de bouncerate zakt in plaats dat die stijgt. Een kortere tijd op de homepage betekent duidelijkere boodschap verstaan/begrepen en dus een betere user experience aangezien ze (vermoedelijk) sneller kunnen scrapen. In hun geval dan. Terugkerende bezoekers scrapen een pak meer dan nieuwe, daar ben ik van overtuigd. De bouncerate die zakt is natuurlijk leuk, maar ik had verwacht dat die ook ging stijgen vanwege het sneller kunnen scrapen dus sneller kunnen zien of ze wel of niet afhaken. Blijkbaar ben ik daar verkeerd in en was mijn gok verkeerd. Scrapen nodigt uit tot verder klikken? Of is de content die weken gewoon interessanter? Of ken ik mijn lezers (nog) niet goed genoeg?

    Alles is zo relatief bij testen hé!

    Een pagina die poepsimpel is snappen de meeste mensen die de site beheren/maken of designen soms niet. Ze denken dat die te leeg is, niet genoeg tekst bevat, zijn geld niet waard is om te maken want er moet meer op voor die prijs/uur. Je moet het natuurlijk wat zien in de context van de website… bij search heeft de impact van een pagina met minder keuzes soms een beter effect dan je die zou gebruiken bij een SEA campagne. Terug, testen is hier de boodschap.

    Alleen jammer dat dergelijke zaken nog niet goed gesnapt worden en er meestal geen budget voor vrijgemaakt kan worden in de meeste gevallen. Er is steeds eerst bevestiging nodig vooraleer men instemt met het experiment. Jammer, want zo leer je van je fouten en kan je die ervaring mee nemen in de volgende ontwerpen en/of de rest van je reeks internationale (stel) websites.

    [Reageer op deze comment]

    http://www.driesbultynck.be/web-analytics/usability-on-page/
  2. Alain

    Op 24 mei 2011 om 09:03

    Interesssant artikel Dries. Toch altijd goed om de impact van die wijzigingen te bekijken.

    Ik begrijp echter niet zo goed waarom je zou verwachten dat het bouncepercentage omhoog zou gaan. Doordat je een betere call to action hebt, gaan mensen meer doorklikken, en zal de bezoeker minder snel op eerste zicht weg gaan van de website. Dit in overeenstemming ook met het uitstappercentage.

    [Reageer op deze comment]

    http://www.driesbultynck.be/web-analytics/usability-on-page/
  3. Stijn

    Op 24 mei 2011 om 20:49

    FYI: Op uw category en tag archief is het design nog niet helemaal hetzelfde als op de homepage.

    [Reageer op deze comment]

    Dries Bultynck Reply:

    @Stijn, nu je het zegt. Zal er eens moeten naar kijken. tnx. Dat is natuurlijk een beetje het probleem als je gans uwen theme ombouwt ;) niets zit nog in die core van het theme.

    [Reageer op deze comment]

    Stijn Reply:

    @Dries Bultynck, Geef het overal dezelfde .class en bespaar jezelf heel wat werk. ;)

    [Reageer op deze comment]

    http://www.driesbultynck.be/web-analytics/usability-on-page/
  4. Davy Kestens

    Op 6 juni 2011 om 22:14

    Hey Dries, leuk artikel! Een paar foutjes zoals hier boven in de comments reeds aangegeven, maar het ziet er uit dat er toch heel wat werk in is gestoken.
    Echter wil ik er wel op wijzen dat door het zeer lage bezoekersaantal, de meting-resultaten niet betrouwbaar zijn en je hier geen realistische conclusies uit kan trekken..
    Ik kijk met volle verwachting uit naar een follow-up artikel wanneer je het op enkele duizenden bezoekers hebt kunnen uittesten :)

    [Reageer op deze comment]

    Dries Bultynck Reply:

    @Davy Kestens, de meting is niet betrouwbaar voor de gemiddelde website, maar ik dacht dat iedereen dat wel wist die hier de posts leest ;) maar ik ga ook deels niet akkoord met je stelling. Wat mijn site betreft kan ik snel zien hoe de evolutie is na een weekje of 2. Het aantal doet er niet toe (voor mij en in deze case) aangezien ik wel weet wat er ‘leeft’ op mijn blogje, maar ik snap je punt. Een follow-up kan er in zitten maar eerlijk gezegd vergeet ik dat een beetje bij mijn site. Het is tenslotte ‘maar’ mijn speeltuin en geen business die ik moet runnen.

    Dus voor de nieuwe mensen: meer data verzamelen dan in het voorbeeld én dan pas conclusies trekken.

    [Reageer op deze comment]

    http://www.driesbultynck.be/web-analytics/usability-on-page/
  5. Edwin Waelbers

    Op 21 juli 2011 om 14:28

    Leuk artikel! Mensen die usability promoten, draag ik altijd een warm hart toe :)

    “Lees Meer” is eigenlijk wel niet de ‘beste’ oplossing.

    Positief is in ieder geval dat het gebiedend is. Bv. “Verder”, “Meer” e.a. varianten zijn minder goed.

    Beter zou zijn als je voor elke post ze vervangt door een intrigerende zin of vraag.

    Bijvoorbeeld bij dit artikel:

    “Kan jij beter ook een groter lettertype gebruiken?”

    Met zoiets kunnen mensen zich amper bedwingen om verder te lezen. :)

    Mensen die mijn blog kennen, moeten hun pen niet in het vitriool deppen: Ja, ik heb ook “Lees Meer” linkjes. En neen, ik kan dat technisch (voorlopig) niet wijzigen. De backend van mijn blog laat het gewoon niet toe.

    Als het technisch mogelijk is, vervang dan maar die “Lees Meer” dingen. Ze zitten in dezelfde klasse als “Klik Hier” linkjes en maw:

    * Ondersteunen het scangedrag der menschen niet. Hoe lezen mensen websites? Niet. Ze scannen deze.
    * Slecht voor je SEO. “Lees Meer” heeft geen relevantie
    * Slecht voor blinden en slechtzienden. Die gebruiken immers een screen reader en die zijn wild van een webpagina met tientallen “Lees Meer” linkjes
    * Het is geen call to action, maar een operationele instructie
    * …

    Keep up the good work!

    [Reageer op deze comment]

    Dries Bultynck Reply:

    Goeie tips Edwin. Neem ik zeker mee in de evolutie van het blogje hier ;)

    [Reageer op deze comment]

    http://www.driesbultynck.be/web-analytics/usability-on-page/
  6. Edwin Waelbers

    Op 21 juli 2011 om 17:23

    Dries,

    Graag gedaan, maat! :)

    De oude pekes onder ons hebben ooit nog naar Dallas gekeken. Op het einde van elk televisieseizoen was er wel een cliffhanger. De bekendste was misschien wel het neerschieten van JR Ewing.

    Het seizoen eindigde altijd op een moment waar de spanning het grootst was en men niet wist hoe het nu verder ging. Wat er ook gebeurde, de mensen wilden kost wat kost het begin van het nieuwe seizoen niet missen.

    Die spanning moet jij dus ook creëren. Je moet ze gek maken van nieuwsgierigheid. En dat lukt beter met die intrigerende zinnetjes. :)

    [Reageer op deze comment]

    http://www.driesbultynck.be/web-analytics/usability-on-page/

Een reactie plaatsen